Корпоративний журнал або корпоративна газета вже давно стали повноцінною складовою іміджу будь-якої сучасної компанії. Однак корпоративні видання сьогодні – не просто найкращий засіб, що працює на імідж компанії, але також і відмінна підмога для розвитку бізнесу. Які принципи створення корпоративних ЗМІ? За якими законами існує корпоративна преса? Які переваги може дати видання корпоративного журналу або корпоративної газети для вашого бізнесу? Як змусити корпоративне видання працювати на благо компанії? Ми готові поділитися з вами деякими секретами успіху корпоративних ЗМІ. Корпоративні ЗМІ: як усе починалося?
Мало хто знає, що подібні видання з’явилися далеко не в наші дні і далеко не на порожньому місці. Користь корпоративних ЗМІ зрозуміли ще понад 150 років тому. У 1830-ті роки засновник Німецького центру продажів Фрідріх Ліст випустив перший бюлетень для робітників, метою якого було їхнє навчання та інформування про новини компанії. Однак першим повноцінним корпоративним виданням прийнято вважати журнал Furrow, який з 1895 року почала видавати американська компанія Джона Діра (John Deere), що спеціалізується на виробництві сільськогосподарського обладнання. Журнал виявився настільки затребуваним, що не просто продовжив своє існування в наші дні, але навіть досяг тиражу в більш ніж 1,6 мільйона екземплярів в 115 країнах по всьому світу. Неймовірний успіх здавалося б звичайного корпоративного видання був моментально «взято на озброєння» іншими компаніями. Так і почалася ера корпоративних видань. Корпоративні ЗМІ зараз: корпоративний журнал, корпоративна газета або …? Зараз будь-яка сучасна компанія вважає боргом честі випускати власну газету або журнал. Тільки уявіть – сумарний тираж усіх світових корпоративних ЗМІ ще на початку 2000-х випередив тираж звичайних медіа, а їх ринок в останні роки оцінюється фахівцями в 4,5 мільярдів доларів! За останніми даними, зараз близько 80% всіх європейських компаній випускають хоча б одну газету, а в Японії, наприклад, свого власного видання немає тільки у 5% підприємств. При цьому деякі найбільш успішні компанії не обмежуються випуском одного видання. І правильно роблять. Так, наприклад, великі європейські банки найчастіше мають в арсеналі кілька різних журналів, орієнтованих на певні аудиторії – клієнтів, VIP-клієнтів, партнерів, співробітників і т.д. У кожного видання – своя власна, неповторна концепція і цілі. Слідом за західними колегами, російські компанії швидко зрозуміли користь корпоративних ЗМІ. Сучасне російське корпоративне видання вже давно перестало бути нудною внутрішньозаводської газетою, яку читають в очікуванні прийому у кабінеті начальника. Звичайно, деякі з існуючих нині корпоративних видань досі мають вигляд колишніх стінгазет, практично не змінивши внутрішнє наповнення і зовнішній вигляд. Однак переважна більшість – це цілком сучасні за духом журнали і газети, здатні скласти конкуренцію своїм західним побратимам в грамотному змісті і тиражах. До речі, абсолютно рекордним за кількістю примірників і раніше залишається тираж корпоративної газети «Світ Білайн», що припинила своє існування в 2005 році, – цілих 3 мільйони екземплярів! Корпоративна преса: B2B або В2С? В даний час прийнято ділити корпоративну пресу на кілька типів: b2b (business-to-business) – корпоративні видання, орієнтовані на партнерів; b2c (business-to-client) – видання для клієнтів, які, як у випадку з газетою «Білайну» , мають максимальні тиражі; та b2p (business-to-personnel) – видання тільки для співробітників компанії. Іноді корпоративну пресу ділять на рекламні ЗМІ (каталоги і буклети) та інформаційні видання (газети, журнали, бюлетені). Незважаючи на різну орієнтацію, всі видання так чи інакше переслідують одну мету – значно підвищити імідж компанії. Основні причини випуску таких ЗМІ – це можливість добре представити себе перед клієнтами, партнерами та власними співробітниками. Простіше кажучи, похвалитися «спроможностями» компанії. Якісна корпоративна газета або корпоративний журнал «вбиває» одразу двох зайців: з одного боку, формує більш відкритий діалог між співробітниками, найчастіше розкриваючи і розвиваючи їх здібності, а також вирішуючи їхні проблеми, з іншого – непогано рекламує компанію ззовні і позитивно впливає на формування загального зовнішнього іміджу в очах потенційних клієнтів і партнерів. При цьому, воно на порядок знижує витрати на пряму рекламу, просуваючи місію і стратегію компанії без нав’язування зайвої інформації. Корпоративне видання: з чого почати? Уміння створити грамотне корпоративне ЗМІ – так, щоб воно віддавало «душком» радянських інформаційних бюлетенів, – це велике мистецтво. Реалізацію подібного проекту необхідно продумати із самого початку. Для початку необхідно визначитися, що вам потрібно – корпоративна газета або корпоративний журнал. Газета – це більш оперативний, більш актуальне і більш дешеве ЗМІ. Журнал містить більше аналітики, а це значить, що на його підготовку доведеться витратити чимало коштів і сил. Сучасні компанії все частіше схиляться до останнього варіанту корпоративного видання, особливо якщо це динамічно розвиваються підприємства, що випускають дорогу продукцію і мають обмежену кількість клієнтів. Альтернативою газети може служити і внутрішній сайт, де розміщуватимуться останні новини компанії і обговорення співробітників з тих чи інших питань. Корпоративні видання та аутсорсинг Наступний і не менш важливий момент в організації процесу підготовки корпоративного ЗМІ – це професійний рівень видавців. Гарненько прорахуйте свої сили і дайте відповідь на питання: чи варто реалізувати проект своїми силами або ж довіритися професіоналам з боку? Найчастіше співробітникам компанії просто не вистачає досвіду, та й просто часу, щоб взяти видання повновагого корпоративного ЗМІ під свій контроль. До того ж, вони далеко не завжди уявляють, як повинен виглядати сам процес реалізації подібного проекту. Не дивно, що все більша кількість сучасних підприємств воліє віддавати подібні проекти на аутсорсинг спеціалізованим агентствам і видавничим центрам, готовим взяти на себе повний комплекс робіт – починаючи від підготовки дизайн-концепції видання і закінчуючи доставкою видання з друкарні. Крім досвіду, в арсеналі у таких компаній завжди є свіжий погляд і маса ідей, які вони готові кинути на реалізацію випуску вашого видання, тому є велика ймовірність, що воно зможе відзначитися оригінальністю і високою якістю подачі. На ділі, аутсорсинг виявляється більш рентабельним, ніж реалізація випуску видання своїми силами. Гроші, витрачені на підготовку і друк корпоративного ЗМІ, швидко окупаються, і результат не змусить себе чекати. Але саме по собі видання ЗМІ не є завершеним етапом реалізації цього складного і цікавого проекту. Ще до визначення концепції та змісту майбутнього журналу або газети задумайтеся про необхідність визначити метод його поширення. Відомі випадки, коли багатотисячні тиражі корпоративних ЗМІ місяцями залишаються незатребуваними, займаючи місце на складі компанії. І причина банальна – керівництво компанії так і не призначив відповідальних співробітників за їх поширення. Це і називається неефективним витрачанням коштів. Переконайтесь, що ваше видання щодня поповнюється в спеціально відведених для цих цілей лотках перед прохідною або на ресепшені, а менеджери з продажу не забувають презентувати його існуючим та потенційним клієнтам при зустрічі.